torsdag 9 april 2015

En bra ledare?

Vad är det som utmärker en bra ledare egentligen?
Genom de korta videorna vi såg som handlade om ledarskap diskuterade vi om vad vi egentligen anser vara en bra ledare.
Vi var lite oense på vissa punkter men vi var överens om att en bra ledare bör se sig som delaktig i sin grupp/lag/team/klass. Att se det som en helhet, att både eleverna och lärarna är i samma team.
Vi kom även fram till att man måste tro och lita på sitt team, det är svårt att leda någon om man inte satsar fullt ut och tror på sitt team.

Struktur och individanpassning är också viktigt när det gäller gott ledarskap, det är viktigt att se och lyssna till varje individ. Känner sig eleven värdefull kan de även känna att undervisningen är värdefull. Det svåra är bara hur ska man nå ut till varje elev och känna sig tillräcklig?

En bra ledare ska även öka motivationen hos sitt team och genom att integrera eleverna i klassrummet med regler, undervisning och arbetssätt kan leda till att motivationen ökar. Finns det fler sätt att låta eleverna vara delaktiga och få upp motivationen?



10 kommentarer:

  1. Det du tar upp om att man måste lita på sitt team känner jag är jätteviktigt. Även att man måste känna att man har stöttning. Jag arbetar just nu på en skola där det är stökigt och bråkigt. Många barn med diagnoser och svårigheter av olika slag. Vi har inget stöd uppifrån vilket genererar till att det är oerhört svårrott. Varje dag är en kamp. Att ha ett bra ledarskap är lika viktigt som att vara en bra ledare. Om jag som pedagog ska kunna vara en bra ledare för mina elever behöver jag ha god stöttning i form av kollegor och högre instanser. Kom bort lite från elevperspektivet men utifrån vad jag upplever känner jag hur viktigt det är med stöttning uppofrån =)

    SvaraRadera
  2. Att vara en bra ledare är något som många vill vara vara men det är inte så många som lyckas. För mig är en bra ledare någon som stöttar sin klass och visar med en tydlighet hur saker och ting ska fungerar. En tydlig ledare är någon man ska känna förtroende för och som alltid finns för att stötta i med och motgångar. Precis som Michaela
    skriver är det viktigt att det finns tydliga ledare i form av en rektor som stöttar upp sina klasslärare, annars tror jag att det är svårt att bedriva en skola. //Malin Magnusson, Nynäshamn

    SvaraRadera
  3. Det finns nog väldigt många olika sätt att beskriva hur en bra ledare ska vara och det är ett intressant ämne att fundera kring. För mig ska en ledare i klassrummet vara en person som eleverna känner sig trygga med. En ledare måste också kunna inspirera och motivera sina elever (oavsett kunskapsnivå) till att komma längre i sin kunskapsutveckling. Låta sina elever prova sig fram och få dem våga göra fel på vägen. En ledare är också någon som lyckas skapa lugn och harmoni i klassen och för att göra det tror jag det faktiskt det också behövs tydliga regler att följa så alla vet vad som gäller. En bra ledare måste också kunna få varje enskild individ känna sig sedd och viktig samtidigt som ledaren lyckas skapa en bra fungerande grupp av alla gruppmedlemmar. Att vara ledare är ingen lätt uppgift. Att vara ledare och lärare på en gång är nog ännu svårare.

    SvaraRadera
  4. jag och min grupp pratade extremt mycket och länge om vilka egenskaper en bra ledare behöver ha och vi kom fram till att flexibilitet var en av de viktigaste egenskaperna. Att själv kunna anpassa sig efter de elever/den grupp man ska leda är ett måste och vi tror inte att samma metod funkar hos alla. Sedan håller jag med om att en ledare ska få sina elever att känna sig trygga i klassrummet för jag tror att det är på så vis lärandet i samma klassrum kan blomma ut ordentligt. Vi pratade även mycket om hur vi själva vill vara som ledare, hur vi vill upplevas och jag vill inte vara något stenansikte som står framför eleverna och säger åt dem vad de ska göra men jag vill inte heller vara en flamsig, snäll lärare som inte får någon respekt heller. Jag tycker att det är väldigt svårt att hitta balansen där emellan, men jag tror att man som en bra ledare för en klass måste låta sina personlighet och ens egna motivation lysa igenom i allt det man gör i skolan - på det viset tror jag att eleverna blir både inspirerade och motiverade. Att göra allt med hjärtat och själen kan låta flummigt, men jag tror att man kommer långt på det och vi pratade mycket om det på det lärande samtalet. Vi har en yrkesroll som lärare, men man måste nog låta den egna personen vara en del av den yrkesrollen för att skapa ärlighet i klassrummet och därmed kommer även tilliten. Det är klart att det är mycket mer än detta som skapar en bra ledare, men detta var en av de saker vi pratade om och detta är en sak som jag personligen tror kan öka motivationen hos eleverna.

    // Kristin Forssten, Grupp E
    Ps. Snygg blogg och bra inlägg

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig i det du skriver. Som lärare och ledare måste vi fungera som förebilder för våra elever. Vi måste kunna skapa lugn och harmoni och kunna få alla elever att känna sig trygga i skolan. Jag tror att man kan säga att det är vi som lärare som skapar våra egna klassrum och detta gör vi till att börja med genom att ha tydliga regler för vad som gäller i klassrummet. Förutom att skapa en miljö där alla känner sig trygga måste vi också skapa en miljö där alla lär sig också. Som ledare i klassrummet måste vi därför kunna se alla elevers behov samt hela gruppens behov. Jag tror det också är som du säger att vi måste vara flexibla i vårt ledarskap och med oss själva som exempel visa att man tillåts göra fel. Vi måste få våra elever till att våga prova sig fram i sin kunskapsutveckling. Även om alla elever befinner sig på olika nivåer kunskapsmässigt måste vi lyckas få alla känna sig delaktiga och viktiga. //Madleen

    SvaraRadera
  6. Jag instämmer med föregående skrivare men måste bara tilläga vikten av att ha en bra strukturerad undervisning också. Intressant i boken lärare som ledare där de tar upp att lärarutbildningen blivit mer teoretisk på en makronivå men tappat på mikronivån, alltså _hur_ en lärare undervisar. När vi har så lite VFU som vi har och dessutom stor "variation" på våra lokala lärarutbildare får man kanske inte med sig det man behöver för att i alla fall känna sig någorlunda trygg att börja jobba. Den osäkerheten och bristande kunskapen kanske gör att man inte känner sig helt säker på den kommande ledarrollen.

    SvaraRadera
  7. Något blev fel! Det är inte Malin Andresson som skrivit ovanstående inlägg, men jag :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jaha, är du säker på det? :P Skämt å sido, hur kunde det bli så? :(
      Jag håller i alla fall med dig helt och hållet i det du skriver, trodde faktiskt det var jag som skrivit det haha!

      Radera
    2. Haha jaha, är du säker på det? :P Skämt å sido, hur kunde det bli så? :(
      Jag håller i alla fall med dig helt och hållet i det du skriver, trodde faktiskt det var jag som skrivit det haha!

      Radera
  8. En bra ledare kan beskrivas på många olika sätt och jag tycker att det lyfts väldigt många bra ledarskapsegenskaper här i kommentarerna innan. För mig är en bra ledare någon som är närvarande, intresserad, tydlig och målinriktad. Som pedagogisk ledare i skolan handlar det mycket om att "bli ett med klassen". Att se sig själv och klassen som ett team som du skriver om, tror jag är jätte viktigt. Man behöver visa en tydlig ledarroll, fast på rätt sätt, bjuda in eleverna och tillsammans komma fram till vad som är bäst för "teamet". Att skapa en bra relation med klassen tror är viktigt för att både ledarskap och lärarskap ska fungera på bästa tänkbara sätt.

    SvaraRadera