Fortsättning följer...
Referenser:
Skolverket (2012). Arbete mot diskriminering och kränkande behandling: Skolverkets allmänna råd. Stockholm: Skolverket. (Pdf).
Skolverket (2013). Kränkningar i skolan: Analyser av problem och lösningar. Stockholm: Skolverket (Pdf).
Höiby, H (2002). Mobbing kan stoppas!. Borås: Sveriges utbildningsradio AB.
Medverkande: Charlotte Larsson, Malin Andersson (Orust, distans)
Ska bli kul att se fortsättningen, hoppas det blir ett slut där tjejerna är vänner.
SvaraRadera/Elisabeth L
Intressant gestaltning, där läraren kanske tror att situationen är avklarad medan eleverna förmodligen inte känner detsamma..Det kan nog vara lätt att se förbi liknande situationer och inte ta dem så allvarligt, vilket kan leda till allvarliga konsekvenser..
SvaraRaderaBarn är nog ofta elaka när det inte finns någon vuxen som ser. Som lärare blir det därför viktigt att informera eleverna om att de kan komma och prata om det är något eller om de blir behandlade illa! Det är också viktigt att man följer upp, så att det inte blir som i er gestaltning.
SvaraRaderaIntressant gestaltning! Har precis fördjupat mig i mobbningsforskaren Dan Olweus studier om mobbning och han menar att det är en vanlig myt att elever som mobbar är ängsliga och osäkra " under ytan" . Hans studier visar att det ofta är raka motsatsen och att elever som mobbar i många fall har ovanligt lite ångest eller medkänsla. Enligt honom så behöver elever som mobbar tydliga ramar för vad som är ok beteende och öva upp sin emotionella sida...
SvaraRaderaja de krävs ju mer än detta av läraren... spännande fortsättning / Nathalie eriksson
SvaraRaderaJag tror att det många gånger kan vara såhär som ni beskriver. I många fall som jag har sett är det ofta den som mobbar den som får mest uppmärksamhet, och att den som blivit utsatt glöms bort. Jag tror att det är viktigt att uppmärksamma båda parter då jag tror att både den som mobbar och den som blir mobbad mår ganska så dåligt. / Malin
SvaraRadera